Głównym celem projektu "Zrozumieć rzeczywistości migracyjne: nauczanie z wykorzystaniem badań o migracjach w różnicujących się społeczeństwach" (MIGRAEDU) jest wzmocnienie potencjału edukacyjnego i badawczego Uniwersytetu Civitas (UC) oraz Instytutu Badań nad Jakością Życia Rumuńskiej Akademii Nauk (ICCV). Cel ten zostanie osiągnięty poprzez wzrost kompetencji dydaktycznych i badawczych pracowników obu instytucji, prowadzenie wspólnych badań oraz włączanie studentów w aktywności akademickie. Projekt łączy badania naukowe z dydaktyką a głównym rezultatem projektu jest stworzenie materiałów dydaktycznych opartych na wynikach najnowszych badań. Istotnym elementem projektu jest uwzględnienie potrzeb interesariuszy (studentów i akademików) i ma szansę stać się wzorcowym przykładem inicjatywy badawczo-edukacyjnej, która ma realny wpływ na otaczającą nas rzeczywistość.
Kluczowe działania w ramach projektu obejmują:
Opracowanie nowoczesnych, e-learningowych materiałów dydaktycznych oraz zaangażowanie studentów w proces ich ewaluacji
Przygotowane materiały e-learningowe, oparte na wynikach badań migracyjnych, będą składać się z 15 jednostek dydaktycznych, które odpowiadają 30-godzinnemu kursowi. Tematyka materiałów obejmie m.in. pomoc uchodźcom, metody badawcze i kwestie etyczne związane z prowadzeniem badań nad grupami osób ze szczególnymi potrzebami. Materiały te będą wykorzystywane w czasie zajęć dydaktycznych prowadzonych w UC oraz w ofercie dydaktycznej szkoły doktorskiej ICCV. Zostaną one przygotowane w odpowiednim formacie, który umożliwi ich przenoszenie na różne platformy e-learningowe.
W proces ich przygotowania zostaną włączeni studenci, którzy będą mieli możliwość zapoznania się z koncepcją materiałów oraz testowania gotowych modułów. Następnie przedstawią swoje uwagi i sugestie w czasie wywiadów grupowych. Wnioski z tych badań zostaną wykorzystane do ulepszania przygotowywanego kursu e-learningowego.
Szkolenia dla zespołu projektowego oraz pracowników akademickich UC I ICCV
W projekcie zaplanowane zostały dwa rodzaje szkoleń.
Pierwszy mają na celu podniesienie kompetencji w obszarze tworzeniu e-learningowych materiałów dydaktycznych opartych na wynikach badań. Cykl zaplanowanych szkoleń obejmie szeroki zakres tematów, takich jak projektowanie materiałów e-learningowych, tworzenie interaktywnych treści, metodykę e-learningu, wykorzystywanie badań naukowych w tworzonych materiałach dydaktycznych, kwestię praw autorskich, ocenę postępów i motywowanie studentów, innowacje i ewaluację materiałów.
Drugi rodzaj szkoleń skierowany jest do badaczy i dotyczy etycznych aspektów badań z grupami wrażliwymi oraz przechowywania i udostępniania danych badawczych uzyskanych w badaniach takich grup.
Prowadzenie badań we współpracy z instytutem badawczym ICCV
Komponent badawczy projektu dotyczy uchodźców z Ukrainy ze szczególnymi potrzebami (w tym osób z niepełnosprawnościami) i ich doświadczeń w kontekście otrzymywanej pomocy i integracji w Warszawie i Bukareszcie. Celem tego działania jest poznanie, jak uchodźcy postrzegają wsparcie, które otrzymują od usługodawców, oraz jakie napotykają trudności w tym obszarze. Badanie jest kontynuacją wcześniejszych badań prowadzonych w ramach projektu UNRF. Metodologia obejmuje desk research, wywiady grupowe i indywidualne wywiady pogłębione (prowadzone w języku ojczystym rozmówców). Zebrane dane zostaną przetłumaczone, zakodowane i przeanalizowane. W proces badawczy zostaną włączeni studenci UC i doktoranci z ICCV, którzy będą wspierać badaczy na wszystkich etapach badań, a dodatkowo wezmą udział w wizytach studyjnych w obu miastach.
Badanie jakości uchodźców ze specjalnymi potrzebami jest niezwykle istotne w kontekście tworzenia polityk publicznych i programów wsparcia, które uwzględniają potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Rezultatami działań w tym obszarze będą raport i dwa artykuły naukowe opublikowane w otwartym dostępie. Ponadto wyniki badań zostaną wykorzystane przy tworzeniu e-learningowych materiałów dydaktycznych. Wyniki badań zostaną także przedstawione na konferencji zaplanowanej na zakończenie projektu.
Tym co wyróżnia projekt MIGRAEDU jest kompleksowe podejście do tematu migracji w nauczaniu akademickim. Nie ogranicza się on jedynie do prowadzenia badań naukowych, ale również aktywnie wykorzystuje wyniki tych badań w procesie dydaktycznym. To podejście, określane jako Research Led Teaching, zapewni dostęp studentów do najnowszej wiedzy i analiz, co z kolei podnosi ich kompetencje. Istotnym elementem projektu jest empowerment i upodmiotowienie studentów jako istotnych aktorów w procesie edukacji.